Italiaa ympäri ämpäri osa 1

Kahdeksantoista päivän matka Bergen-Milano-Imperia- Diano Marina- Genova- La Spezia- Cinque Terre-La Spezia-Verona-Madonna della Corona - Garda-Riva del Garda- Milano- Venetsia- Lucca-Pisa- Follonica-Punta Ala- Castiglione della Pescaia- Cascate del Mulino -Saturnia-Semproniano-Abbadia san Salatore- Pitigliano- Montepulciano-Pienza-Sienna- Monteriggione- San Gimignano- Sienna- Lucca- Rooma. Välillä oli varmasti muitakin kyliä, joissa pysähdyttiin, mutta kaikkia nimiä ei edes muista.










Osa matkasta taitettiin junalla ja osa autolla. Kaikkea on vaikea pukea sanoiksi, mutta yrittää täytyy.
Matkan suunnitelma toteutui pääosin juuri niin kuin oli suunniteltukin. Joitain pienempiä kyliä jäi pois ja joitain tuli tilalle. Yöpymiset toteutuivat sellaisina kuin ne oli suunniteltu.

Mitä opimme:

1) Päivittäiset ajomatkat olisi hyvä suunnitella niin, että maksimi kilometrit päivää kohden olisi noin 100 km. Ainakin jos haluaa nähdä joitain matkan varrelta- Erityisesti rannikon mutkaiset ja hitaat tiet vievät paljon enemmän aikaa kuin maksulliset pikatiet. Maisemia ihaillessa aika kuluu ja ajoaika voi helposti venyä kaksin-kolminkertaiseksi. Google Mapsin "vältä tietullit" on hyvä ominaisuus, jonka löysimme vasta monen mutkan kautta...

2) Ainakin pidemmille reissuille suunnittelisimme pakollisia lepopäiviä, joilloin ei käydä katsomassa yhtään nähtävyyttä tai ajeta yhtään kilometriä.

3) Suunnittele hyvin  hotellien sisään- ja uloskirjautumiset sekä mahdollisten vuokra-autojen palautusajankohdat. Ajoimme kieli poskessa Riva del Gardalta Milanoon, suoraan aamuruuhkaan. Autovuokraamo oli ilmoittanut ykskantaan, että jos myöhästymme kello yhdestätoista, joudumme maksamaan ylimääräisestä vuorokaudesta. Hotellien sisäänkirjautumisajat ovat monenkirjavia ja jos et halua, että ne määrittävät matkasi kulkua, suunnittele etukäteen!

4) Monissa isommissa kaupungeissa on käytössä turistivero, joka monesti pyydetään käteisenä. Maksut vaihtelevat 1,5-3 eur/hlö/yö. Varaa siis käteistä.

5) Koimme, että isommissa kaupungeissa olis voinut viipyä pidempäänkin. Pääosin olimme kaksi yötä, mutta joissain vain yhden yön, joka oli esim. Veronassa ja Genovassa liian lyhyt aika.

6) Jos haluat käydä Roomassa ja nähdä nähtävyyksiä muualtakin kuin ulkoa, varaa lippusi etukäteen ja ole valmis maksamaan kohtuullisen paljon KAIKESTA!

7) Italian tiet ovat joko valtion tai yksityisessä omistuksessa. Nopeimmat ja parhaimmat tiet ovat kalliita. 100 kilometriä kalliilla tiellä voi maksaa 20 euroa. Tien alussa on puomi, josta saa lipun ja poistuttaessa maksetaan joko automaattiin tai kopissa istuvalle henkilölle maksu ajettujen kilometrien mukaan. Maksun voi suorittaa käteisellä tai kortilla. Puomeilla on erilaisia kylttejä, jotka osoittavat maksutavan. 

8) Auton tankkaaminen Italiassa voi olla joskus hieman vaikeaa. Asemilla on erilaisia käytäntöjä. Joissain saa palvelua, joillain asemilla pumppu on käytössä vain jos käyt ensin sisällä kertomassa, mistä pumpusta aiot tankata. Tavallinen lyijytön bensiini on usein  "benzina senza piombo". Hinnat vaihtelevat paikasta riippuen, mutta halpaa se ei ole missään. Palvelua tarjoavilla asemilla voi olla myös erillinen palvelumaksu. 

9) Jos matkustat junalla ja haluat säästää, älä ala juttusille juna-aseman lippuautomaatilla hengailevien punaliivisten tyttöjen kanssa. Ne myyvät sulle kalleimmat liput istumapaikkavarauksin, yksityisen junafirman juniin ennen kuin ehdit sanoa kissaa. Asioi sen sijaan itse Trenitalian automaatilla ja valitse edullinen (ja usein hitaampi) junayhteys. Muista leimata lippusi vihreässä automaatissa asemalla ennen junaan nousemista. Jos olet varannut myös istumapaikan, lippua ei tarvitse leimata.







 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

P.s. Ensimmäinen työkeikka Norjassa; valmistelvat toimenpiteet

Mar-ra-skuuuu!

Kynttilän korvike